loading...

آنا بلاگ

بازدید : 557
جمعه 1 آبان 1399 زمان : 6:38

آرچی تاج

یکی از جذاب ترین و پرانرژی ترین سبک‌های معماری داخلی معماری به سبک سنتی می‌باشد که سالیان زیادی از پیدایش آن می‌گذرد و مربوط به گذشتگان ما می‌باشد.

یکی از علل جذابیت سبک سنتی در معماری داخلی سادگی در انتقال پیام به مخاطبان می‌باشد و بسیاری از افراد با استفاده از این سبک احساس نوستالژیک بودن را به محیط القا می‌کنند و خاطرات جذاب و شیرین گذشته برایشان مرور می‌شود به همین علت یکی از سبک‌های موفق در معماری داخلی که بیشتر افراد را جذب خود کرده همین سبک سنتی می‌باشد. در صورتی که امروزه بیشتر افراد به دنباله سبک‌های مدرن و معاصر برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشند، اما احساس تعلق و حس نستالژیک داشتن در منزل موجب شده تا برخی افراد علاقه مند به سبک سنتی در معماری داخلی منزلشان باشند و یا تمایل به استفاده از سبک‌های تلفیقی در معماری داخلی داشته باشند، برخی افراد قسمتی از منزل خود را به سبک سنتی طراحی کرده تا با نگاه کردن به آن یاد گذشته و خاطرات خوش خود بیفتند و از گذراندن وقت در آنجا لذت ببرند.

همانطور که می‌دانید هر سبکی جزئیات و تعلقات خاص خود را دارد و برای پیاده سازی سبک سنتی در دکوراسیون داخلی باید پارامترهای مهم و اساسی را رعایت نمایید. با توجه به مواردی که گفتیم افرادی که بخواهند از دو سبک مدرن و سنتی به صورتی تلفیقی استفاده کنند باید قوانین هر دو سبک را رعایت کنند تا دکوراسیونی زیبا و تاثیر گذار داشته باشند. گروه دکوراسیون آرچی تاج سعی دارد در این مقاله ویژگی‌های سبک سنتی در معماری داخلی را برای شما بازگو نماید.

مهمترین ویژگی‌های سبک سنتی در طراحی داخلی

آرچی تاج

اگر بخواهیم سبک سنتی را ریشه یابی کنیم باید بگویم که طراحی داخلی سنتی مربوط به دکوراسیون کلاسیک اروپایی می‌باشد اگر توجه کنید میبینید شباهت زیادی با سبک کلاسیک دارد که این شباهت برای سبک چیدمان دکوراسیون داخلی اروپایی‌ها در سال‌های گذشته می‌باشد. البته ناگفته نماند که این دو سبک تفاوت‌های جزئی هم باهم دارند که باعث شده آنها را از هم متمایز کند. همچون تفاوت‌ها و شباهت‌های بین سبک‌های معاصر و مدرن.

اما اگر اطلاعاتی از دو سبک داشته باشید و آنها را بشناسید می‌توانید آنها به راحتی تشخیص دهید.

از اصلی ترین نشانه‌های سبک سنتی که در طراحی داخلی به چشم می‌خورد استفاده از چوب در دکوراسیون می‌باشد و اگر به صورت جزئی تر به مبلمان و معماری ساختمان نگاه کنید حتما مجذوب ظرافت و معماری خاص آن خواهید شد.

خوشبختانه سبک سنتی بسیار انعطاف پذیر می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی با هر عنصری که در فضای داخلی وجود دارد هماهنگی ایجاد نمایید تا در نهایت یک دکوراسیون داخلی منحصربه فرد و خاص برای فضای خانه خود داشته باشید.

دکوراسیون داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

یکی از مهمترین ویژگی‌های طراحی داخلی سنتی شباهت بین مبلمان و فضا و خطوط می‌باشد. به عنوان مثال در سبک سنتی از صندلی‌هایی استفاده می‌شود که پشتی آنها یکسان است و پایه‌های میز به صورت پنجه ایی می‌باشد همچنین وجود منحنی در ساختار مبلمان شما را به گذشته‌ها می‌برد. دقیقا همانند جواهرات و عتیقه‌های قدیمی‌که از سبک سنتی پیروی می‌کنند این سبک را در نظر شما ملموس می‌کنند.

یکی از اهداف اصلی در طراحی داخلی به سبک سنتی سادگی و راحتی این سبک می‌باشد علاوه بر این پارمترهای زیبایی و کاربردی بودن در این سبم اهمیت زیادی دارد. با رعایت کردن تمام نکات در مورد سبک سنتی می‌توانید آنها را به راحتی در منزل خود پیاده سازی کنید.

باید همه مبلمان و وسایلی که در دکوراسیون از آنها استفاده می‌کنید با یکدیگر جور و هماهنگ باشند. معمولا برای راحتی و انتخاب بهتر وسایل در چیدمان بهتر است یک نقطه کانونی را به عنوان قسمت شاخص تعیین نمایید سپس در اطراف آن تقارن ایجاد کنید.

به عنوان مثال شومینه خانه یا یک قطعه بزرگ از مبلمان و یا یک اثر فاخر می‌تواند به عنوان قسمت کانونی خانه شناخته شود و چیدمان در اطراف آن نیز به صورت متقارن انجام شود.

رنگ در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

معمولا در طراحی به سبک سنتی دیوارها با رنگ‌های خنثی رنگ آمیزی می‌شوند تا به این وسیله همه توجه مخاطبان به سمت مبلمان و وسایل تزیینی و دکوری جلب شود. بنابراین اگر تصمیم به تغییر رنگ دکوراسیون خود دارید بهتر است توجه خود را به قطعات بزرگ مبلمان معطوف کنید. شما می‌توانید از رنگ‌هایی مانند آبی، قرمز، قهوه ایی و رنگ‌های مشابه این‌ها برای رومبلی و سایر وسایل استفاده نمایید.

یادتان باشد از به کار بردن آثار هنری و عناصر سنتی در چیدمان دکوراسیون سنتی غافل نشوید و تاجایی که می‌توانید از رنگ‌های پر انرژی و زنده برای وسایلتان استفاده کنید.

پارچه در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

در سبک سنتی بیشتر از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که رنگ‌های مات دارند و الگو آنها عمدتا گلدار و یا طرح‌های ویژه می‌باشد که طرح‌های بته جقه و داماس از طرح‌های پر طرفدار در پارچه‌های سبک سنتی ایرانی می‌باشند.

جنس این پارچه‌ها معمولا از جنس پارچه‌های غنی و گران قیمت مانند ترمه، ابریشم و مخمل می‌باشند که برای خرید این نوع پارچه‌ها باید هزینه‌های بالایی را صرف کنید که طراحان داخلی توجه ویزه ایی به این نوع پارچه‌ها دارند.

بهتر است در این سبک تعادل را رعایت نمایید اگر قسمتی از رومبلی، پرده و یا وسایل دیگر پر نقش و نگار و طرح دار هستند حتما سعی کنید یک قسمت را ساده در نظر بگیرید تا تعادل برای زیبایی فضای دکوراسیون منزلتان بر قرار باشد.

در کل انتخاب نوع و طرح پارچه به سلیقه شما بستگی دارد همچنین شما می‌توانید در این زمینه از طراحان داخلی و کارفرمایان پروژه معماری داخلی کمک بگیرید.

ولی قبل از هر کاری باید میزان بودجه در دسترس خود را مشخص کنید تا با این کار هم خودتان هم افرادی که قرار است شما را در کار بازسازی خانه و دکوراسیون داخلی منزل یاری کنند بدانند چقدر آزادی برای انتخاب وسایل دارند.

چوب در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

چوب‌ها از مهمترین عناصری هستند بیشترین استفاده را در طراحی داخلی سنتی منازل دارند شاید به طور کلی بتوان گفت عنصر کلیدی در سبک سنتی چوب است.

چوب‌هایی که رنگشان تیره تر است معمولا طول عمر و کیفیت بیشتری دارند که چوب گیلاس، افرا و ماهون جزء این نوع چوب‌ها هستند و برای ساخت مبلمان هم می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

یکی دیگر از پارامترهای سبک سنتی استفاده از کف پوش‌های چوبی می‌باشد. البته در طراحی داخلی به سبک سنتی از سرامیک و فرش هم استفاده می‌کنند اما کفپوش‌های چوبی جدیدتر و مدرن تر هستند.

فرش در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

در گذشته به علت اینکه کفپوش‌های مناسبی همچون سرامیک وجود نداشت و راه رفتن و نشستن روی زمین اتاق‌ها معمول بود و از فرش‌ها برای پاکیزه نگه داشتن فضای اتاق‌ها استفاده می‌کردند. و اینکه از چه نوع فرشی برای دکوراسیون منزلتان استفاده می‌کنید یک امر سلیقه ایی می‌باشد و شما می‌توانید بسته به علاقه خود فرش مد نظرتان را انتخاب نمایید که تنها نکته که باید به آن توجه نمایید هماهنگی بین ساختار نقش و نگار و رنگبندی فرش با سایر وسایل به کار رفته در دکوراسیون منزل می‌باشد. شما باید یا فرش را با وسایل دیگر هماهنگ کنید و یا برعکس. خوشبختانه در صنعت بافندگی فرش‌های ایرانی طرح و نقش‌های گوناگونی از فرش در بازار وجود دارد.

پرده در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

یکی از نکات فراموش نشدنی در این سبک طراحی داخلی منزل پرده است. که در گذشته تنها برای پوشاندن و زیبایی پنجره‌ها از پرده استفاده نمی‌کردند. بلکه در دکوراسیون سنتی ایرانی هر قسمت از منزل که فضای خالی روی دیوار وجود داشت از پرده استفاده می‌کردند و به نوعی پرده جزئی از تزئینات به حساب می‌آمد. شاید پرده‌های سبز رنگ با بته جقه‌های قرمز، مخمل زرشکی با شرابه‌های طلایی و یا پرده‌های سرمه دوزی دستی را دیده باشید. که این نوع پرده‌ها برای فضاهای سنتی بسیار مناسب هستند.

مبلمان در طراحی داخلی سنتی منزل

آرچی تاج

در گذشته از مبلمان مدرن امروزی خبری نبود. در این زمینه هم سلیقه ایرانیان به زیبایی شکوفا شده بود که از مخده‌ها یا همان بالشت‌های بزرگ که برای لم دادن استفاده می‌کردند بهره گرفتند. در گذشته‌های نزدیک تخت‌های نشیمن از فرهنگ اعراب به دکوراسیون ایرانی راه پیدا کرد. اما نوع و رنگ پارچه‌های بکار رفته در آنها به سبک ایرانی بود. بکار گیری یک میز منبت کاری شده کنار آنها فضای سنتی را برای شما ایجاد می‌کند.

در کنار تمام مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم تزیینات معماری هم تاثیر بسیاری زیادی در طراحی داخلی سنتی منزل دارد که در زمان معماری معمولا از قالب گیری گچ کاری، پنل‌ها و پارتیشن‌های چوبی و یا کاشی‌های با طرح و نقش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

در معماری خانه‌ها می‌توانید با استفاده از ستون‌ها و اتاق‌ها تا جای که امکان دارد سبک سنتی را در منزل خود برقرار نمایید.

خانواده آقامحمدی کاشی ساوجی
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی